Що воно таке — Реєстр територіальної громади?
"Спростіть собі життя, зареєструйтесь в Реєстрі територіальної громади!"
Прочитавши таке оголошення свідомість негайно підкине думочку: "Та нащо воно мені потрібне! Понапридумують реєстрів!"
1. Визначення поняття
Реєстр територіальної громади (далі РТГ) — це база даних, призначена для зберігання, обробки та використання інформації відповідно до вимог законодавства України для обліку осіб, які проживають на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці. Якщо простіше, це інформація про осіб, місце проживання яких зареєстроване на певній території. Основним завданням сьогодні є наповнення РТГ достовірною та актуальною інформацією.
2. Походження ідеї
У 2003 році Верховною Радою був прийнятий Закон України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні», який ввів правило добровільної реєстрації громадян за місцем проживання або перебування. Функції реєстрації місця проживання на той час виконувала Державна міграційна служба України. У березні 2016 року Кабінет Міністрів затвердив Постанову №207 «Про затвердження Правил реєстрації місця проживання», згідно якої функції реєстрації отримали виконавчі органи місцевої влади. На даний момент, відповідно до Законів та нормативно-правових актів, реєстрація та зняття з реєстрації місця проживання осіб здійснюється Органом реєстрації (це виконавчий орган сільської, селищної або міської ради відповідної адміністративно-територіальної одиниці, який в тому числі створює, веде та адмініструє РТГ) Відповідно, для здійснення обліку міграції населення та встановлення точної кількості осіб, що проживають на певній території, виявлення основних шляхів їх переміщення було запроваджено автоматизовану систему — РТГ, основна ідея якої спрямована на створення єдиного інформаційного простору та створення передумов для переходу на електронний документообіг з використанням лише електронного документу. Більшість територіальних громад України активно впроваджує та використовує відповідні Реєстри для ефективного надання адміністративних послуг.
3. Переваги внесення даних
Як уже зазначалось, основне призначення РТГ — облік населення, яке проживає на даній території, який надасть можливість перевірити факт реєстрації чи зняття з реєстрації місця проживання особи за адресою в межах обслуговування Реєстру. Часто для отримання тієї чи іншої послуги, потрібно отримати паперовий документ про підтвердження місця реєстрації за певною адресою. Наприклад, для таких послуг:
- видача паспорта громадянина України у формі ID-картки вперше та в зв'язку з втратою;
- виплата пенсій, соціальних допомог, голосування на виборах;
- реєстрація в якості фізичної особи підприємця;
- здійснення ряду правочинів з нерухомим майном, тощо.
Якщо дані про особу будуть внесені в РТГ, при зверненні до вказаних державних органів та організацій не потрібно буде подавати довідку про реєстрацію місця проживання особи, так як обмін цією інформацією відбуватиметься без залучення громадян. Тобто РТГ — це доступність та зручність надання адміністративних послуг, оптимізація та підвищення ефективності роботи органів державної влади та органів місцевого самоврядування. За умови ефективного налагодження обміном інформації в РТГ вдасться скоротити час подачі документів, зменшити їх кількість та кількість процедурних дій, підвищити якість надання адміністративних послуг.
4. Документи
Для оновлення, внесення чи уточнення інформації в РТГ мешканцю громади достатньо звернутись у відділ (центр) надання адміністративних послуг Новогалещинської ТГ. Вищезазначені дії можливі на підставі таких документів:
• паспорта громадянина України;
• документа про присвоєння ідентифікаційного номера;
• свідоцтва про народження (дітям до 14-ти років);
• свідоцтва про шлюб (за наявності);
• правовстановлюючих документів на житло;
• будинкової книги (за наявності);
• документа, що посвідчує особу представника;
• документа, що підтверджує повноваження особи діяти як представник.
На основі поданих документів, до Реєстру буде внесена наступна інформація:
- прізвище, ім’я (усі власні імена), по батькові;
- дата та місце народження;
- відомості про громадянство;
- місце проживання/перебування;
- дата реєстрації місця проживання;
- інформація про попереднє місце проживання;
- дата зняття з реєстрації місця проживання;
- унікальний номер запису в Реєстрі (якщо така інформація внесена до паспорта громадянина України);
- прізвище, ім’я та по батькові представника (якщо він діє від імені особи) та відомості про документ, що посвідчує повноваження представника, тощо.
Кожна особа має право на доступ до своїх персональних даних, внесених до РТГ. Інформація з Реєстру надається безоплатно у паперовій формі на підставі особистого запиту заявника.
5. Плутанина і відмови
Звернувшись у Центр надання адміністративних послуг, кожен зможе отримати консультацію про перелік потрібних документів для венесення/отримання відомостей. Органом реєстрації може бути відмовлено у наданні послуги у випадку:
- звернення особи, яка не досягла 14-річного віку;
- надано неповний перелік документів;
- подані документи недійсні або у них міститься недостовірна інформація.
Отже, Реєстри територіальних громад — це бази даних, які оновлюються та наповнюються щоденно та безперервно. Змінюючи реєстрацію місця проживання, реєструючи місце проживання новонароджених дітей, реєструючи місце проживання особи, Орган реєстрації вносить відповідні зміни та оновлює дані в РТГ. Проте, залишається відсоток мешканців громади, дані яких змінились: наприклад, змінилось прізвище у зв'язку з одруженням, але інформація в реєстрі залишилась попередньою. Тому, лише завдяки спільним діям мешканців громади та місцевої влади вдасться повністю наповнити Реєстр територіальної громади Новогалещинської ТГ.
Головною задачею Реєстру територіальної громади є облік мешканців громади та адресної інформації про місце проживання/перебування мешканців громади. Реєстр територіальної громади є джерелом інформації для Державного реєстру виборців та Єдиного державного демографічного реєстру.
Облік адресної інформації базується на реєстрі вулиць і реєстрі будинків, тобто РТГ містить у своєму складі реєстр вулиць, реєстр будинків та безпосередньо сам реєстр територіальної громади.
РТГ впроваджувався поетапно: спочатку реєстр адрес, потім – реєстр будинків і потім - сам реєстр територіальної громади. На кожному етапі дані відповідних реєстрів імпортувалися до системи з наявних у замовника Excel-івських та Access-івських таблиць.
Після імпорту даних до реєстрів була проведена прив’язка адреси проживання мешканців до реєстрів вулиць та будинків, що тепер дає змогу однозначно ідентифікувати адресу мешканця незалежно від того, чи записана в його документах стара назва вулиці, чи, що особливо стає актуальним сьогодні, нова, яка була присвоєна зараз, під час масового перейменування вулиць на вимогу Закону про декомунізацію.
Наразі активними користувачами Реєстру є фахівці селищної ради та старостинських округів Новогалещинської ТГ які реєструють та знімають з реєстрації місця проживання мешканців громади, формують довідки та звіти згідно з Порядком реєстрації місця проживання та місця перебування фізичних осіб в Україні.
Окрім значного полегшення умов праці співробітників ЦНАП міськвиконкому, які займаються реєстрацією громадян, задоволені роботою Реєстру територіальної громади, в першу чергу, самі жителі міста. Бо якщо раніше в підрозділі ДМСУ проходження реєстрації займало від 3 до 7 днів, то тепер ця процедура на місцях Органів реєстрації Новогалещинської селищної ради займає від 3 до 5... хвилин.
6. Перелік послуг:
Реєстрація місця проживання;
Зняття з реєстрація місця проживання;
Реєстрація місця проживання новонароджених дітей;
Надання довідок про реєстрацію місця проживання;
Надання довідок про зняття з реєстрації місця проживання;
Уточнення та внесення змін адреси зареєстрованого місця проживання до паспорта гр.України, розташованих на території Новогалещинської ТГ;
Уточнення та внесення змін перейменування змін вулиць, населених пунктів розташованих на території Новогалещинської ТГ.